David Folkenflik

Geraldo Rivera of Fox News has described NPR's David Folkenflik as "a really weak-kneed, backstabbing, sweaty-palmed reporter." Others have been kinder. The Columbia Journalism Review, for example, once gave him a "laurel" for reporting that immediately led the U.S. military to institute safety measures for journalists in Baghdad.

Based in New York City, Folkenflik is the media correspondent for NPR News. His stories and analyses are broadcast on the network's newsmagazines, such as All Things Considered, Morning Edition, and Here & Now, and are featured on NPR's website and mobile platforms. Folkenflik's reports cast light on the stories of our age, the figures who shape journalism and the tectonic shifts affecting the news industry. He profiled the Las Vegas columnist who went bankrupt fending off a libel lawsuit from his newspaper's new owner; conducted the first interview with New York Times executive editor Dean Baquet after his appointment; and chronicled how the demands of technology have forced the press corps to change how it covers presidential primaries.

Folkenflik is the author of Murdoch's World: The Last of the Old Media Empires. The Los Angeles Times called Murdoch's World "meaty reading... laced with delicious anecdotes" and the Huffington Post described it as "the gift that keeps on giving." Folkenflik is also editor of Page One: Inside the New York Times and the Future of Journalism. His work has appeared in such publications as the Washington Post, Politico Magazine, Newsweek International, the National Post of Canada, and the Australian Financial Review. Business Insider has called Folkenflik one of the 50 most influential people in American media.

Folkenflik joined NPR in 2004 after more than a decade at the Baltimore Sun, where he covered higher education, national politics, and the media. He started his professional career at the Durham (N.C.) Herald-Sun. Folkenflik served as editor-in-chief at the Cornell Daily Sun and graduated from Cornell with a bachelor's degree in history.

A four-time winner of the Arthur Rowse Award for Press Criticism from the National Press Club, Folkenflik has received numerous other recognitions, including the inaugural 2002 Mongerson Award for Investigative Reporting on the News and top honors from the National Headliners Club and the Society of Professional Journalists. He was the first Irik Sevin Visiting Fellow at Cornell and speaks frequently across the country. He often appears as a media analyst for television and radio programs in the U.S., the U.K., Canada, Australia and Ireland. Folkenflik lives with his wife, who is the senior director for original content at Audible (wholly owned by Amazon), and children in New York City.

Journalists make choices all the time that influence our understanding of the news — the choice of what stories to cover, which people to interview, which words to use. And major news organizations have been reconsidering how best to describe a group of people whose very presence in this country breaks immigration law.

The Tribune Co., emerging from bankruptcy and looking to reshape itself, is now considering the sale of all its newspapers — including the Chicago Tribune, the Los Angeles Times, The Baltimore Sun and five other regional newspapers. It's still very early in the sale process; although the newspaper unit has been valued at $623 million, significant debts are also attached, and Tribune has signaled that it reserves the right not to sell if there isn't a worthy bid.

At a time when so many major American news organizations are cutting back, foreign news agencies are beefing up their presence abroad and in the U.S. One of the biggest new players arrives from China and, more likely than not, can be found on a television set near you.

CCTV, or China Central Television, is owned by the Chinese government. With more than 40 channels in China and an offshoot in the U.S., the broadcaster has been highly profitable for the country's ruling Communist Party, which is liking profits a lot these days.

In the age of hundreds of cable channels, millions of 140-character bulletins and an untold number of cat videos, a fear has been growing among journalists and readers that long-form storytelling may be getting lost.

Transcript

STEVE INSKEEP, HOST:

OK. So Frommer's guidebooks will stay the same. "The Tonight Show" is changing. This is a long-running television network drama - the saga of NBC easing Jay Leno out of the chair. As NPR's David Folkenflik reports, Leno will be replaced next year by Jimmy Fallon, in a show based in New York City.

Transcript

DAVID GREENE, HOST:

This is MORNING EDITION from NPR News. Good morning, I'm David Greene.

RENEE MONTAGNE, HOST:

And I'm Renee Montagne. This morning we have news about our own network, word that TALK OF THE NATION, the daily call-in show broadcast by NPR for the last 21 years, will go off the air this summer. TALK OF THE NATION will be replaced by an expanded version of the news magazine HERE AND NOW. That's currently produced by member station WBUR in Boston, which will continue to produce it in partnership with NPR.

NPR announced Friday morning that it will no longer produce the Monday-to-Thursday call-in show Talk of the Nation.

It will be replaced by Here and Now, a show produced in partnership with member station WBUR in Boston. Reported stories will be part of the show's format.

One of the joys of living in New York City is laughing at the giant screaming headlines in the New York Post. When the former secretary of state knocked back a beer on one of her trips abroad: "Swillary." When the Lance Armstrong doping scandal broke: "Drug Pedaller." And when CIA director David Petraeus admitted having an affair? "Cloak And Shag Her."

The educational division of the media conglomerate News Corp., called Amplify, unveiled a new digital tablet this week at the SXSW tech conference in Austin, Texas, intended to serve millions of schoolchildren and their teachers across the country.

Amplify promises the tablet will simplify administrative chores for teachers, enable shy children to participate more readily in discussions, and allow students to complete coursework at their own pace while drawing upon carefully selected online research resources.

The week's developments include a pope emeritus for the first time in six centuries, federal budget cuts seemingly designed by Sweeney Todd, and the visit by one of the NBA's all-time rebounders (Dennis Rodman) to the son of one of the world's greatest sportsmen (that would be North Korean dictator Kim Jung Un, whose late father claimed to have shot five holes-in-one on his very first golf outing).

CNBC is far and away the television ratings leader in the financial cable news business. Now, evidence arrives that its executives, producers and reporters are going to great lengths to maintain its status.

The channel has adopted a policy that prohibits guests from appearing on rival channels amid breaking news if they want to be seen by CNBC's larger audience.

Transcript

MELISSA BLOCK, HOST:

From NPR News, this is ALL THINGS CONSIDERED. I'm Melissa Block.

The Grey Lady is shedding more of its assets. This afternoon, The New York Times Company announced that it intends to sell The Boston Globe and other properties it owns in New England.

For more on this, NPR's media correspondent David Folkenflik joins me from our bureau in New York. And, David, what can you tell us? Why this sale, and why now?

One of the top collegiate football players in the country, Notre Dame's Manti Te'o, was lionized by the media amid stories of his perseverance on the field after both his grandmother and his girlfriend died.

Thanks to an expose by Deadspin, the girlfriend's very existence is now believed to be a hoax, throwing the Heisman runner-up and his university on the defensive.

After a career of alternately charming, manipulating and strong-arming the media, former cycling champion Lance Armstrong is turning for redemption to a televised interview with Oprah Winfrey.

Winfrey has said viewers of her talk show on her cable channel OWN on Thursday and Friday nights will witness Armstrong confess that he cheated. But, she warned that people will be surprised in the way in which he confesses.

Transcript

DAVID GREENE, HOST:

The Chicago-based Tribune Company, the corporate owner of the L.A. Times, Chicago Tribune, Baltimore Sun and 23 local TV stations, emerged from bankruptcy yesterday after a messy four-year process.

As NPR's David Folkenflik reports, Tribune's future may look very different from its newsy past.

Nearly everyone reported so many things wrong in the first 24 hours after the Sandy Hook shootings that it's hard to single out any one news organization or reporter for criticism.

Transcript

DAVID GREENE, HOST:

News Corp chairman and CEO Rupert Murdoch, yesterday, revealed the details of his plan to split his media and entertainment conglomerate. One side will include the newspapers and publishing house. The other will contain its profitable television properties and movie studios. As NPR's David Folkenflik reports, Murdoch is trying to appease shareholders, and at the same time, save the newspapers that propelled his initial fortune.

This week marks the start of Mark Thompson's tenure as the new chief executive officer at the New York Times Co. It is facing financial head-winds, and is hoping Thompson can recapture some of the success he enjoyed in leading the BBC. But there's concern within the Times that its new leader has been tainted by scandals at his old employer.

Martin Baron of the Boston Globe has been named the new executive editor of The Washington Post. He replaces Marcus Brauchli who came to the Post in 2008 from The Wall Street Journal.

In the wake of last Tuesday's elections, a lively debate has erupted into the open over whether conservatives and the Republican Party were well-served by their favorite media outlets.

Former Gov. Mitt Romney was reported to have been so certain of a victory on Tuesday night that he cast aside tradition and did not draft a concession speech. But conservatives now say his misplaced confidence — and theirs — were bolstered by the predictions of many like-minded pundits, which were broadcast and posted online around the clock by sympathetic news outlets.

Imagine a ballot Tuesday that confronted you not with a choice between candidates named OBAMA and ROMNEY, but that looked more like this:

How much do you support the REPUBLICAN?

Pick only one.

Utterly _____

More than that ____

For much of Election Day, that was what viewers encountered in watching Fox News' coverage. President Obama was, in the words of Fox & Friends co-host Steve Doocy at the outset of the day, a guy who "promised hope and change — a lot of stuff — and he didn't deliver."

Transcript

SCOTT SIMON, HOST:

This is WEEKEND EDITION from NPR News. I'm Scott Simon. The BBC, one of the world's most prominent broadcasters, is in an uproar over allegations that one of its most famous TV personalities was a pedophile who preyed upon youths who appeared on his shows. As NPR's David Folkenflik reports, the BBC is both investigating the actions of the late Jimmy Savile and fielding sharp questions about why it killed a documentary exploring such accusations late last year.

This weekend, a slew of newspapers in key swing states including Ohio are expected to release their endorsements for the presidency and other elected positions.

Such external validation is highly prized by candidates, but it's no longer entirely clear why.

For most American viewers, including this one, much of Monday night's presidential debate on foreign policy was conducted as though it were in a foreign language.

References to Mali, to former U.N. Secretary-General Kofi Annan, missile shields in Poland, "status of forces" agreements — could only have befuddled the voting public.

It's not that the candidates invoked unimportant issues. And it's not that the two held so elevated a conversation mere mortals could not understand. It's that they were debating almost entirely in tone rather than content.

Newsweek editor Tina Brown announced Thursday she would embrace a fully digital future as she revealed that the magazine's final print edition would be published at the end of the year.

Her announcement was a bow to gravity, as her unique blend of buzz and brio proved incapable of counteracting Newsweek's plummeting circulation and advertising amid an accelerating news cycle. Brown said there would be an unspecified number of layoffs as well.

Pundits fretted that the town hall format for Tuesday's presidential exchange would yield tepid results: undecided voters posing questions over 90 minutes with little more than a passing touch from the moderator, CNN's Candy Crowley.

Boy, was that a misplaced fear. "So much for the analysis this would not be confrontational," Fox News anchor Bret Baier said in the moments after the debate.

Atmospherically, the vice presidential debate pitted old versus new. Vice President Joe Biden lives in a world where no lily goes ungilded, and every 'lative is super. Rep. Paul Ryan speeds through campaigning energetically, like the heroic train in the new movie Atlas Got Cut Using the P90X Workout.

And the moderator Martha Raddatz? She came out guns blazing. No avuncular, passive Jim Lehrer she.

PBS' Jim Lehrer came in for widespread criticism last week for failing to control the first presidential debate. Now, moderator Martha Raddatz is confronting partisan criticism in the lead-up to Thursday night's vice presidential debate, the first and only direct confrontation between Republican Paul Ryan and Democrat Joe Biden.

I have spent the past few days sequestered with a crack team of political pros — actually, curled into a fetal ball, clutching a fading 1980 John Anderson poster — to gird myself for the vital first debate between President Obama and Mitt Romney.

So many questions lingered:

Would Romney offer to wager Obama $10,000 on who wins the race?

Would Obama tell Romney, "You're taxable enough, Mitt"?

Transcript

RENEE MONTAGNE, HOST:

President Obama has held a lead over Mitt Romney in the polls for several weeks now, and that's prompted a conservative reaction. Some are charging that big media outlets are intentionally designing their polling to make it look like the president is getting the kind of voter surge he had in 2008. NPR's David Folkenflik has the story.

Pages